07.02.2022-13.02.2022
Тема: Створення
таблиць, означення полів і ключів у середовищі СКБД
Теоретична частина
База
даних - це сукупність структурованих взаємозалежних даних,
призначена для забезпечення інформаційних запитів
у визначеній предметній області.
СКБД
Access дозволяє
керувати всіма відомостями з одного файлу бази даних, що містить всі об'єкти
бази даних.
Об'єкти - це компоненти, що
використовуються для збереження і представлення даних.
Таблиця - це
об'єкт бази даних, що використовується для збереження даних. Кожна таблиця
містить у собі інформацію про об'єкт визначеного типу.
Форма
- це об'єкт бази даних, що використовується для заповнення таблиць даними.
Запит
- це об'єкт бази даних, що використовується для пошуку даних в таблицях за вказаними
критеріями.
Звіт
- це об'єкт бази даних, що використовується для систематизації і групування даних
за певними критеріями для їх друкування
Проектування БД складається з декількох етапів:
§
аналіз
предметної області,
§
концептуальне
проектування,
§
логічне
проектування,
§
фізичне
проектування.
Аналіз
предметної області потрібно здійснювати в залежності від технічних умов
завдання або від наданих множин даних.
Для
прикладу, розглянемо предметну область "Бібліотека".
Для спрощення завдання, розглянемо перехід від
паперового обліку бібліотечної літератури та читання її читачами до електронної
форми. Тобто, переведемо бібліотеку на електронний варіант ведення
документації.
Проаналізуємо ті дані, які зберігаються у
бібліотеці в паперовому вигляді. Інформація про книжки, журнали, газети і т.п..
Таким чином ми виділяємо множину "Література". Кожна бібліотека
створена для того, щоб надати можливість відвідувачам (читачам) отримати доступ
до літератури. Отже, виділяємо ще одну множину – "Читачі". Зрозуміло,
що читачі читають літературу і цей процес повинен бути зафіксований в обліку,
тому утворюємо нову множину даних "Облік читання". Дана структура БД
є дуже грубою, тому що потрібно враховувати типи, жанри, видання, авторів та
інші підмножини даних.
Приклади зразків таблиць в базі даних «Біблотека»
Створення БД (створення таблиць, встановлення
зв'язків та введення даних) Визначені
множини даних пов’язані між собою, їх відношення в реляційній моделі даних
можуть бути: §
один до одного, §
один до багатьох, §
багато до багатьох. Якщо
проаналізувати зв’язок множин "Література" та "Облік
читання" очевидним є відношення один до багатьох, що можна розуміти так:
одну книгу можуть читати багато разів, або багато читачів. Аналогічний
зв’язок і між множинами "Читачі" та "Облік читання", один
читач може багато разів відвідувати бібліотеку, або читати багато книжок.
Виникає питання, яке відношення між множинами "Література" та
"Читачі"? В даному випадку відношення між цими множинами,
розглядається з обох боків: одну книгу може брати багато читачів та один
читач може читати багато книжок. Таким чином відношення: багато до багатьох. Насправді
система керування базами даних (СКБД) не може аналізувати назви наших множин
та з цих назв самостійно складати відношення. Відношення автоматично
визначаються при встановленні зв’язків між множинами (таблицями). Наприклад,
в СКБД Microsoft Access при встановлені зв’язків у схемі даних ми перетягуємо
маніпулятором поля з одної таблицю в іншу. Для створення зв’язку СКБД
аналізує такі факти: §
однотипність полів (інакше встановити зв’язок неможливо); §
ключове поле (дані у полі не повторюються). Якщо
зв’язок допустимий, тобто поля однотипні, СКБД визначає тип відношення.
Ключове поле з не ключовим – відношення один до багатьох, ключове з ключовим –
один до одного, не ключове з не ключовим – невизначене відношення. Але іноді
в таблиці ключових полів може бути декілька, тоді це означає що дані в одному
з ключових полів можуть повторюватися, а ось одночасно у всіх ключових полях
повтори не допускаються. В такому випадку зв’язок з одним з таких ключових
полів розглядається як з не ключовим полем і відповідно тип відношення
визначається або один до багатьох або невизначений. Повернемося
до нашої предметної області та визначимо структуру таблиць: Таблиця
"Література"
Таблиця
"Облік читання"
Таблиця
"Читачі"
Наведемо
приклад загальної облікової таблиці з даними. З цієї таблиці дані потрібно
буде розподілити по трьом таблицям. Здебільшого з таких таблиць і починають
розподіл структур даних.
З
загальної таблиці обліку видно, що деякі читачі відвідували бібліотеку
декілька разів та деякі книги читалися кількома читачами. Але це не означає,
що читачів потрібно заповнювати стільки разів, скільки книг вони читали, а
достатньо внести їх в БД один раз, а запис із вказівкою на читача про читання
кожної книги повинен весь час додаватися. Із загальної таблиці обліку читання
видно, що читачів в БД 5 чоловік, а найменувань книжок 7. Таким чином при
заповненні БД у таблиці "Література" утворюємо 6 записів, у таблиці
"Читачі" 5 записів, а у таблиці "Облік читання" 11
записів. Заповнена
таблиця "Література"
|
Заповнена таблиця
"Читачі"
№
чит квитка |
дата
запису |
ПІБ |
стать |
дата
нар |
адреса |
телефон |
місце
роботинавчання |
посада |
1 |
10.01.2014 |
Андрушко
І.К. |
ж |
11.04.1989 |
Озерна |
0972084538 |
ТОВ
"Крок" |
інженер |
2 |
12.01.2014 |
Багрі́й
С.О. |
ж |
04.05.2000 |
Ракове |
0673671827 |
НВК10 |
|
3 |
13.01.2014 |
Білик
В.А. |
ж |
21.07.1999 |
Дубове |
0689297756 |
СЗОШ21 |
|
4 |
22.02.2014 |
Шпичко
В.В. |
ч |
27.11.1996 |
Лезніво |
0972959482 |
гімназія
№2 |
|
5 |
27.02.2014 |
Кордиш
О.М. |
ч |
30.03.1996 |
Виставка |
0675482267 |
гімназія
№2 |
|
Заповнена таблиця "Облік
читання"
№
чит квитка |
код
літератури |
дата
видачі |
дата
повернення |
строк |
примітка |
1 |
1 |
10.01.2014 |
18.01.2014 |
10 |
|
2 |
2 |
12.01.2014 |
15.01.2014 |
7 |
|
3 |
3 |
13.01.2014 |
15.01.2014 |
2 |
|
4 |
4 |
22.02.2014 |
05.03.2014 |
10 |
|
5 |
5 |
27.02.2014 |
10.03.2014 |
12 |
|
2 |
1 |
03.03.2014 |
12.03.2014 |
5 |
пеня |
3 |
5 |
08.03.2014 |
15.03.2014 |
10 |
|
4 |
6 |
11.03.2014 |
12.03.2014 |
1 |
|
1 |
7 |
11.03.2014 |
17.03.2014 |
5 |
пеня |
5 |
1 |
11.03.2014 |
13.03.2014 |
3 |
|
2 |
5 |
15.03.2014 |
24.03.2014 |
7 |
пеня |
Практична частина
Моніторинг
знань користувачів MS Access
1.Структурована сукупність взаємопов’язаних даних певної
предметної області - це:
презентація
архів
файл
база даних
2.Скільки виділяють типів
баз даних:
два типи
три типи
чотири типи
залежить
від умови завдання
3.Що не відносять до
основних об’єктів бази даних:
таблиця
запит
архів
форма
4.Програмне забезпечення,
призначене для створення баз даних:
Форматування
моделі даних
система керування
базами даних
статистика
бази даних
5.Модель, в якій дані
впорядковані за підляганням від загального до конкретного:
мережна
реляційна
ієрархічна
схематична
6.Щоб створити зв’язок
один-до-багатьох, потрібно:
створити
зовнішній ключ
створити
додаткову таблицю з зовнішніми ключами
створити
первинний ключ
7.Логічна модель даних,
основною структурою якої є таблиця:
мережна
ієрархічна
реляційна
8.Щоб утворити зв’язки у
базі даних необхідно зайти у вкладку:
поля
вставка
робота з
базами даних
таблиці
9.Сортування даних у базі
даних буває наступних типів:
за
вмістом одного поля
за вмістом
декількох полів
все вище
перераховане
10.Сортування даних
відбувається за допомогою групи інструментів:
сортування
і фільтр
звіт
за зростанням
запит
за спаданням
11.Таблиці MS Access використовують
для:
a)
зберігання інформації;
b)
структурування інформації за атрибутами;
c)
опрацювання інформації;
d)
виведення висновків таблиці на друк.
12.Відмітьте способи
створення таблиць MS Access:
a) режим
конструктора;
b) за
допомогою майстра;
c) шляхом
введення даних;
d) імпорт
з MS Power Point.
13.Відмітьте дії,
які виконуються в режимі Конструктор таблиць в MS Access:
a)
форматування структури полів таблиці;
b)
заповнює даними записи;
c)
видаляє дані із запису;
d)
експортує дані таблиці в Інтернет.
14.Відмітьте потрібні
функції зв'язків між таблицями MS Access:
a)
створення звітів, запитів;
b)
для передачі даних із однієї таблиці в іншу;
c)
забезпечення цілісності даних;
d)
автоматизації завдань по внесенню змін.
15.Кнопка
"Відкрити" у вкладці ФАЙЛ MS Access:
a)
відкриває об'єкти БД;
b)
дозволяє одразу змінити структуру таблиць БД;
c)
дозволяє одразу занести нові записи в БД;
d)
дозволяє відредагувати записи в БД.
16.Ключове
поле таблиць MS Access:
a)
вказується в кожній таблиці;
b)
необхідно для зв'язків з іншою таблицею;
c)
має бути унікальним;
d)
встановлено лише для однієї таблиці.
17.Поле номера
запису і кнопки переходу
по таблиці MS Access знаходяться:
a)
в меню програми;
b)
в панелі інструментів;
c)
внизу вікна таблиці;
d)
у верхній частині вікна таблиці.
18.Для установки
зв'язків між таблицями MS Access
використовують:
a)
меню зв'язків;
b)
кнопка Схема даних;
c)
кнопка Властивості;
d)
Сервіс та Схема даних.
19.Для відбору
конкретної інформації з таблиць MS Access:
a)
використовують сортування;
b)
використовують режим Конструктор;
c)
використовують кнопку зі знаком фільтра;
d)
використовують кнопку запит .
20.Майстер
підстановок (для виникаючого списку в клітинці даних)в полях таблиць MS Access:
a)
дає дозвіл на розширений текст;
b)
встановлює режим Конструктор;
c)
для автоматизації введення даних за допомогою списку;
d)
розширює поле для установки зв'язків.
21.У СКБД MS Access виділяють кілька
видів форм. Укажіть зайвий вид форми,
якої не існує в СКБД MS Access:
a)
звичайна стовпцева форма;
b)
Кнопкова форма, що містить елементи керування;
c)
Форма, що містить таблицю і форму;
d)
Розділена форма;
e)
Форма за шириною, що містить один запис;
f)
Режимна форма;
22.У СКБД MS Access виділяють кілька
способів подання форм. Укажіть зайвий
спосіб подання форми, якої не існує
в СКБД MS Access:
a)
Режим форми;
b)
Режим розмічування;
c)
Конструктор;
d)
Розділена форма;
e)
Подання таблиці;
f)
Зведена таблиця;
g)
Зведена діаграма;
h)
Фільтрована форма.
23.У СКБД MS Access форматують
поля форми, в яких можна виконати
обчислення на основі даних з інших полів. Укажіть правильний запис формули, яка кодує обчислення у полі форми в
СКБД MS Access:
a)
=[Кількість
населеня]/[Площа країни];
b)
={Кількість населеня}/{Площа країни};
c)
=’Кількість населеня’/’Площа країни’;
d)
=(Кількість населеня)/(Площа країни);
e)
=#Кількість населеня#/#Площа країни#;
Завдання 1.
База даних ЛІЦЕЙ
в MS Access
Завдання 1.
Самостійно створіть базу
даних ЛІЦЕЙ, яка повинна містити
такі таблиці і форми: «ІСТОРІЯ»,
«Методичні об’єднання», «Освітні простори», «Успішні ліцеїсти».
«Таблиця
1 має назву:
«ІСТОРІЯ» вона складається з 13 полів(формат):
Код(авторнумерація). Тип закладу(у
вигляді списку: державний;
приватний, змішаний). Вид
освітніх напрямів(у вигляді
списку: інформаційний; пізнавальний;
дизайнерський; юридичний; креативний;
економічний; медичний, інше). Простір освіти(у вигляді
списку: громадянський;
інклюзивний; персональний; державний; приватний; дистанційний;
інше). Циркуляція знань (у вигляді
списку: олімпіади; виставки; ярмарки;
проекти; конференції, заліки, інше ). Форма навчання (у
вигляді списку: очна; заочна;
індивідуальна; інше). Успішні
випускники(текст). Заслужені учителі (текст). Ліцеїсти-блогери(у вигляді
списку: харизматичний; імпульсивний,
самовпевнений, інше). Авторська
школа(у вигляді списку:
автентична, національна, багатоорієнтовна,
профільна, інше). Інноваційні проекти(у
вигляді списку: НКП, ВОЛОНТЕР, ДОПОМОГА,
інше). Тип партнерства(у вигляді
списку: міжнародний, всеукраїнський, обласний,
міський, інше). Газета ліцею (у вигляді
списку: акцентна, періодична,
пластична, утилітарна,
популярна, інше). Застосуйте
вирівнювання «по центру».
Таблиця 2
має назву: «Методичні об’єднання» вона
складається з 17 полів(формат):
Код(авторнумерація); Назва
об’єднання(у вигляді списку: філологічне , іноземних мов,
математики та фізики, суспільно-природничого циклу, початкових класів, естетики
та спорту, інше). Види діяльності (у вигляді списку:
методичний; освітній; проектний;
інше); Види відповідальності(у вигляді списку:
посадовий, персональний, методичний,
волонтерський, естетичний, етичний, інше); Види активності(у вигляді
списку: он-лайновий, оф-лайновий,
накопичувальний; персональний); Види
соціальності(у вигляді списку:
відкритий; закритий; прозорий;
інше); Види секретності(у вигляді списку:
службовий; публічний; таємний;
тіньовий, інше); Види
самодіяльності(у вигляді списку: методичний; освітній,
дослідницький, творчий, інше); Види
конкуренції (у вигляді списку:
дипломатичний, реакційний, новаторський, інше); Види ініціативності(у вигляді
списку: виразний; тривожний;
пассивний, інше); Види
резолюційності(у вигляді списку:
виховний, делегований;
корпоративний; громадський, інше); Види ситуаційності(у вигляді
списку: театральний, публічний,
розсудливий, мудрий, інше). Види захищеності(у вигляді
списку: груповий; індивідуальний, інше). Види рішучості(у вигляді
списку: розвідувальний; дослідницький; боязкий;
неадекватний, інше). Види
авторитетності(у вигляді списку:
престижний; репутаційний; довірчий;
самобутній, інше). Види
впливу(у вигляді списку:
ерудований, компетентний; емоційний,
персональний; дискримінаційний,
інше). Види самоконтролю(у вигляді
списку: моральний; духовний;
інтелектуальний; приватний,
методичний, інше).
Таблиця 3
має назву: «Освітні простори» вона
складається з 9 полів(формат):
Код(авторнумерація). Назва простору(у вигляді
списку: авторський; дистанційний;
очний; інклюзивний; офф-лайновий;
он-лайновий; національний, відео, інше).
Вік учасників(у вигляді списку:
молодший; середній ; старший;
інше). Фактори( у вигляді списку: методичний; психологічний; інтелектуальний; творчий, інше ), Напрями
розвитку(у вигляді списку:
фізичний; моральний; психологічний; інтелектуальний, духовний, інше), Форми(у вигляді
списку: класичні; групові;
індивідуальні; інтерактивні; класно-урочні, інше) Принципи(у вигляді
списку: координованість; взаємозалежність; ієрархічність; масовість;
передбачуваність, результативність, інше). Види сервісу(у
вигляді списку: екзотичний;
еклектичний, тематичний, інше). Види
контролю(у вигляді: списку: поточний, заліки, тематичні роботи,
практичні роботи, загальний, інше). Критерії задоволеності ( у вигляді:
списку: компетентність; обізнаність;
віра в свої здібності; приємність
від успіху; щирість, інше) Застосуйте
вирівнювання «по центру».
Таблиця 4 має назву:
«Успішні ліцеїсти» вона складається з 7 полів(формат):
Код(авторнумерація), Ліцеїст(текст). Кількість досягнень(у вигляді
списку: менше трьох, менше чотирьох, менше 10;
більше 100). Рівень досягнень(у
вигляді списку: міські олімпіади; обласні чемпіонати; всеукраїнські турніри;
фестивалі;конференції, інше), Фото ліцеїста(у вигляді:
об’єкт ОLE), Фото диплома(у вигляді: об’єкт OLE ).
Застосуйте вирівнювання «по центру».
Створіть стильні
форми до кожної таблиці.
Заповніть чотирма записами
кожну таблицю за допомогою форми.
Створіть чотири
прості запити на кожну таблицю окремо.
На основі запитів
створіть чотири звіти.
Результати виконання практичної частини
надіслати на електронну скриньку: vinnser@gmail.com
************************
Завдання на розвиток кмітливості
Означення клітинкової фігури: Фігурка називається клітинковою, якщо вона
складається з квадратиків розміром 1х1, кожен квадрати 1х1 має спільну сторону
з неменше ніж одним квадратиком 1х1.
Одноклітинковий квадратик 1х1 вважають
клітинковою фігуркою.
Зауваження. Два квадратики 1х1
не будуть клітинковими фігурками, якщо вони мають тільки одну спільну вершину.
Одноклітинкова та двоклітинкова фігурки це відповідно
квадратик 1х1 та прямокутник 1х2. Це
фігурки під номерами 1 та 2.
Триклітинкових фігурок всього є двох видів. Це фігурки під
номерами 3 та 4.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
1 |
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Дослідити види 4-клітинкові та 5-клітинкові фігурок.
Чотириклітинкових фігурок є п’ять
видів. Це фігурки під номерами 5, 6, 7, 8, 9.
П’ятиклітинкових фігурок всього є 12
видів. Це фігурки під номерами 10, 11, 12, …, 21.
10 |
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
12 |
|
|
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
14 |
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
|
|
17 |
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання:
1. Чи можна розрізати клітинковий квадрат 5х5 на різні 5
клітинкові фігурки?
Відповідь: так. Зробіть це самостійно і поставте їх номер
2. Яку найбільшу кількість клітинкових фігурок можна
помістити в квадрат 5х5?
Відповідь: вісім.
Зробіть це самостійно і поставте їх номер
3. Яку найбільшу кількість клітинкових фігурок можна
помістити в квадрат 4х4?
Відповідь: п’ять. Зробіть це самостійно і поставте їх
номер
4. Чи можна розрізати клітинковий квадрат 4х4 на: а) усі
різні 4-клітинкові фігурки; б) рівні 4-клітинкові фігурки?
Відповідь: а) ні, бо усі різні;б)так, для двох видів.
Зробіть це самостійно і поставте їх номер
6. Яку найбільшу кількість 5-клітинкових фігурок можна
помістити в квадрат 4х4?
Відповідь: три.
Зробіть це самостійно і поставте їх номер
7. Чи можна розрізати клітинковий квадрат 100х100 на: а)
Т-подібні 4-клітинкові фігурки?
Відповідь: так. Зробіть це самостійно і поставте їх номер
8. Складіть таблицю 6-клітинкових фігурок.. Скільки видів
таких фігурок?
9. Розмістіть найбільшу кількість 5-клітинкових кутиків у
квадраті 5х5?
Відповідь: чотири. Зробіть це самостійно і поставте їх
номер
10. Чи можна розрізати клітинковий квадрат 4х4 на: а) 5
різних клітинкових фігурок б) 6 різних клітинкових фігурок?
Відповідь: а)так; зробіть це самостійно і поставте їх
номер б) ні.
Немає коментарів:
Дописати коментар